Probleem of kans?

Gepubliceerd op 29 augustus 2019 16:36

In deze blog geef ik een reactie op het volgende artikel:

https://www.parool.nl/amsterdam/basisscholen-stoppen-per-direct-met-het-inhuren-van-uitzendkrachten~b07eeb73/?&referer=https%3A%2F%2Fwww.linkedin.com%2Fin%2Fellie-berb%25C3%25A9e-homma-7b6a0335%2Fdetail%2Frecent-activity%2F

De tijdlijn van mijn LinkedIn staat namelijk vol met berichten over ZZP in het onderwijs. Ik krijg er een raar gevoel van in mijn onderbuik. Waarom? Omdat er zoveel verschillende redenen zijn waarom iemand een ZZP'er wordt. Ik ben niet gaan ZZP'en omdat ik het een te hoge werkdruk vond, een te laag salaris had of omdat ik geen vergaderingen meer wilde volgen. Ik ben gaan ZZP'en omdat ik verschillende dingen in het onderwijs wil doen en dat ik nergens anders deze baan kon vinden. Ik wil mijn expertise op verschillende vlakken binnen het onderwijs kunnen inzetten. En wegens het leerkrachtentekort spring ik bij door een bepaalde periode een groep te draaien. En daarbij horen ook de werkzaamheden van een 'gewone' leerkracht bij. Ik doe dit vanuit mijn eigen onderneming en werk niet vanuit een uitzendbureau. Juist op deze manier om zo het geld in het onderwijs te laten. Dus ik ben het eens dat er schoolbesturen zijn die stoppen met het inzetten van leerkrachten vanuit een uitzendbureau.
Omdat ik niet via een uitzendbureau werk, kan het dus een kans zijn om in de toekomst op meerdere scholen actief te mogen zijn. Of het zorgt ervoor dat alle flexwerkers, ook de ZZP'er, niet meer ingezet gaan worden op de scholen. Dat zou dan voor mij een probleem kunnen worden. Alhoewel, ik ben met zoveel verschillende dingen bezig in en rondom het onderwijs, dat ik het dan wel weer op een andere manier zou kunnen invullen. Maar het is zo zonde. Er zijn gewoon leerkrachten die met veel plezier en energie als ZZP'er werken maar om verschillende redenen niet meer een vaste baan in het onderwijs willen. Daarbij ben ik van mening dat ik een leukere leerkracht ben geworden en juist door mijn flexwerk de goede dingen van de ene school kan overbrengen naar een andere school. De school heeft er dus dubbel profijt van om mij als ZZP'er in te zetten. Gelukkig ziet de schoolleider dit ook op de school waar ik afgelopen week gestart ben. Juist mijn expertise zorgt ervoor dat ik deze groep kan opstarten en mijn duo-collega kan coachen om het daarna van mij over te kunnen nemen! Expertise wordt met elkaar uitgewisseld waardoor iedereen van elkaar leert. Draag ik dan nu niets bij aan de ontwikkeling van de school, zoals in het artikel wordt genoemd? Ben ik er dan echt alleen maar op uit om meer te verdienen? Of om lekker geen vergaderingen bij te hoeven wonen? Geen last meer te hebben van werkdruk? Of jaag ik gewoon mijn droom achterna? 

De Speld kwam ook wel met een mooi artikel over ZZP'en. Het kwam op een prachtig moment voorbij in mijn tijdlijn: https://speld.nl/2019/08/28/de-opkomst-van-de-zzp-minister/

Kortom, er gebeurt weer van alles in het onderwijs. En bij mij? Bij mij gebeurt er ook van alles. Ik ben weer heerlijk gestart en heb in de afgelopen 4 dagen alweer veel leuke dingen kunnen doen! Wat ben ik toch blij dat ik ZZP'er in het onderwijs ben :) 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.